Sider

mandag den 2. september 2013

Die zweite Fremdsprache


Af Christina og Charlotte. 


Fra folkeskolen har mange unge en klar idé om, at tyskundervisningen er smertende gab-kedelig! At undervisningen er forældet, at det du lærer er turist-sprog til husbehov. “Jeg hedder Charlotte og jeg kommer fra Danmark.”. “Mein Name ist Charlotte und Ich komme aus Dänemark.



Vi forstår godt, hvorfor mange vælger det tyske sprog fra til forhold for et nyt og mere tiltrækkende sprog, såsom spansk. Det er fordi, man ikke længere kan se nogen fremtid i det. Dette siger måske også noget om, hvorfor man blev nødt til at sætte flere klasser sammen for at få et oprettet et tyskhold.

Mange har denne forudsætning om, at tyskundervisningen er dårlig, kedelig, ubrugelig og at sproget er grimt. Men da vi anden dag på Svendborg Gymnasium trådte ud af lokalet fra vores første tyskundervisning, sad vi begge med en dejlig følelse. Følelsen af at noget er gået godt. Therese Berg, som er helt ny på Svendborg Gymnasium, gør undervisningen spændende og lærerig. Vi startede hårdt ud de første gange med tysk grammatik, men idet hun formår at få alle med, så alle forstår grammatikken, gør, at det hele bliver endnu sjovere. Hun er god til at formulere sig og hjælper gerne!

Et af de mange emner som vi skal igennem i løbet af året, er blandt andet ”Anderssein”. Indenfor for dette emne har vi dog kun nået at arbejde med én enkelt tekst, som hedder ”Drei Straßen Weiter.“ Den omhandler en almindelig svag familie, som vælger at flytte til en ny opgang i det boligkompleks, som de bor i. Dette bliver dog ikke nogen succes, da det viser sig, at de er meget anderledes i forhold til opgangens øvrige beboere. Her lever teksten klart op til vores overemne ”Anderssein”, da denne familie er anderledes.  
Måden, vi arbejde med denne tekst på, er, at vi får udleveret  nogle spørgsmål fra læren og sidder sammen i grupper og finder svar på de spørgsmål. Derefter har vi en fælles diskussion på klassen. Vi er en lille klasse på kun 18 elever, men på tyskholdet er vi 9 elever ud af 15. Så her dominerer vi holdet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar